Cu ce inlocuim carnea in mancaruri?

Primul lucru pe care l-am facut atunci cand m-am lasat de carne a fost sa o inlocuiesc cu branza, ceea ce nu a fost nici cea mai buna nici cea mai inspirata alegere din viata mea pentru ca vorbim de doua grupe alimentare diferite, ce nu sunt interschimbabile. Vestea buna pentru toti vegetarienii care doresc sa manance sanatos este ca sunt multe solutii prin care putem inlocui carnea in retetele care ne plac si cu care ne-am obisnuit astfel ca, cu exceptia preparatelor in care carnea e vedeta principala (ex. pui la cuptor), aproape toate mancarurile traditionale cu carne pot fi transformate in feluri de mancare vegetariene.

1. Fa reteta ca de obicei, dar fara carne

Merge nemaipomenit, si nici nu e o inventie noua: varza fara carnati sau ciorba de fasole fara afumatura se pregatesc in mod traditional in perioada postului crestin. La fel se intampla si cu restul mancarurilor; pur si simplu omite carnea, condimenteaza bine si nici nu ii vei simti lipsa!

Uite cum:

Tapenada de masline negre are in mod normal ansoa. Eu pur si simplu am omis sa pun si nici ca am simtit lipsa!

Da, ciorba de fasole e la fel de buna fara afumatura daca ai langa ea o ceapa buna.

DSC_0118

Cine a zis ca ardeii umpluti au neaparat nevoie de carne? Cu un orez de calitate, condimente desavarsite si un crunch de nuci si stafide am trecut la un cu totul alt nivel.

2. Dubleaza portia de legume

Acesta e un truc pe care eu il folosesc foarte des. Dublez portia de legume sau adaug legume noi atat in oala (la pregatirea mancarii), cat si in farfurie, transformand ceea ce parea o simpla garnitura intr-un adevarat fel principal.

Ciorba de legume e simplu de facut dar nu e niciodata saracacioasa iar cuscusul si pastele sunt intotdeauna pline de legume delicioase.

DSC_0381 copy

3. Foloseste inlocuitori cunoscuti de carne

Ciuperci, soia, texturat de soia. Desi este foarte gustos, recunosc ca folosesc rar spre deloc texturatul de soia, pentru ca prefer sa folosesc varianta naturala a soiei: boabele. Insa daca vi se face foarte pofta de o musaca sau tocanita cu carne, atunci acesta poate fi o alternativa, in special daca provine de la un producator ce nu foloseste soia modificata genetic.

Iata cateva exemple:

Pateu de ciuperci

Pateu de soia

Placinta cu broccoli, spanac si ciuperci

DSC_0155-copy

Placinta cu doua tipuri de soia

4. Linte, fasole, naut

Burgeri, chiftele, tocanite, pateuri, placinte la cuptor – sunt doar cateva din preparatele in care lintea, fasolea sau nautul inlocuiesc cu succes carnea. Evident, trebuie fierte separat inainte sau luate din conserva, dar apoi se pot folosi intocmai cum am proceda cu carnea tocata.

Am facut asa cu:

Chilli-ul picant de fasole neagra

Burgerii cu fasole rosie, pe care intre timp am invatat sa nu ii mai prajesc, ci sa ii coc

DSC_0012 copy

Curry-ul de conopida si naut

Tocanita de legume la cuptor

5. Tofu, seitan, tempeh

Am descoperit tarziu tofu, si in special silken tofu (acel tofu cremos si lichid pe care il folosesc in prajiturile vegane). Prima oara cand am mancat nu am stiut ca tofu nu are propriul gust, si nu mi-a placut deloc. Tarziu, am aflat ca tot secretul consta in a-l asezona bine de tot si atunci perceptia mea s-a schimbat semnificativ. Nu folosesc tofu foarte des pentru ca in general nu mananc atat de multa soia – incerc sa pastrez un echilibru bun intre efectele ei pozitive si cele negative (prea mult estrogen, risc de modificare genetica, etc.).

Insa mi-a placut in pasta asta de legume coapte, in sosuri si-l ador in prajituri.

DSC_0021-copy

Seitanul provine din glutenul de grau iar tempeh este un derivat din soia, dar nu va voi spune atat de multe despre ele pentru ca, desi am mancat si sunt bune, se gasesc greu si nu sunt accesibile romanului de rand. Insa e bine de stiut ca sunt acolo si ca merita incercate daca aveti posibilitatea!

6. Da legumelor rolul principal

Atunci cand gandesti un fel de mancare, nu te concentra pe lipsa carnii si cum ai putea sa o suplinesti. Mai degraba alege o leguma consistenta, care iti place, si fa-o vedeta farfuriei tale.

Eu fac asta deseori cu cartofii, ardeii, feniculul

DSC_0191

7. Condimenteaza!

Daca esti un nostalgic al gustului carnii, te poti folosi de condimentele asociate cu aceasta pentru a recrea aromele cu care te-ai obisnuit in perioada cand mancai carne, precum paprika afumata, mustar, cimbru sau usturoi din belsug. E mai mult o pacaleala psihologica, dar vei fi surprins cat de bine functioneaza.

Eu una cand mananc combinatia asta de cartofi wedges cu salata de varza cu mustar incerc aceleasi senzatii de pe vremea cand eram omni :)

DSC_0143

8. Ultima instanta – semipreparatele din soia din comert

Cand te afli in pragul disperarii si simti o nevoie nebuna de carne sau cand nu ai alta varianta la dispozitie, poti incerca si semipreparatele din soia. Sunt multe companii romanesti care produc imitatii pentru toata gama de mezeluri: carnati, cremvusti, parizer, burgeri, chiftele, etc. Se gasesc in toate supermarketurile, insa e bine sa nu le mananci cu frecventa foarte mare.

Voi cum procedati pentru a nu simti lipsa carnii? Ce trucuri folositi? As fi incantata sa aflu.

Love and meat-free plates!