In camara mea

La prima vedere dieta vegetariana poate parea scumpa si exotica. Ingrediente precum quinoa, amaranth, agave, seitan, spirulina, tempeh, chlorella sau varza kale sunt intr-adevar mai greu de procurat si adeseori au preturi ridicate. Vestea buna este ca desi e bine sa le mancati din cand in cand, se poate trai foarte sanatos si fara ele, avand un regim vegetarian echilibrat cu ingrediente locale, romanesti, mai ieftine, mai proaspete si de multe ori mai bune. De pilda, quinoa poate fi inlocuita cu succes cu mei sau agavele cu miere sau stevie dulce. Daca adaugam ingredientelor locale acele produse care au ajuns foarte raspandite si in Romania (precum uleiul de masline, avocado, bananele, etc.) in asa fel incat nu e deloc greu sa le procuram, atunci toata gama necesara de nutrienti ne este asigurata fara sa facem prea mari eforturi.

1. Produse uscate si conserve

Ce nu trebuie sa lipseasca: paste, taitei, orez, fasole, naut, linte, soia, hrisca, mei, grau, orz, rosii la conserva, drojdie inactiva, cuscus, fulgi de cereale, rosii uscate, muraturi. Dintre acestea, iata-le pe cele pe care eu le folosesc cel mai des:

produse-uscate-si-conserve

2. Pentru copt

Ce nu trebuie sa lipseasca: Faina alba 650, faina integrala, faina de secara, malai, gris, pesmet, bicarbonat de sodiu, zahar alb (folosit cu moderatie), zahar brun, indulcitor lichid (miere sau sirop de curmale), pastai de vanilie, scortisoara, extract de vanilie, carob, cacao.

pentru-copt

3. Produse proaspete

Nu pot sublinia suficient de mult importanta consumarii zilnice a fructelor si legumelor proaspete de sezon. Recomandarea mea este sa cumparati doar legume proaspete din piata, preferabil de la producatori testati in care aveti incredere ca nu folosesc chimicale. Rosiile sau capsunile nu sunt in sezon iarna, asa ca v-am pregatit mai jos un calendar al legumelor si fructelor (in curand) romanesti de sezon care sa va ajute sa va orientati.

Calendarul legumelor de sezon poate fi descarcat AICI. Il puteti imprima si agata pe frigider in asa fel incat sa va fie mereu la indemana.

calendarul-legumelor

4. Condimente si sosuri

Condimentele mele preferate sunt: Curry, Boia de ardei dulce, Cardamom, Allspice, Chilli, Piper negru, Oregano, Busuioc, Rozmarin, Ghimbir macinat, Sare de mare, Sare cu telina, Turmeric, Dafin, Cimbru, Sumac.

De unde cumparam si cum pastram condimentele?

Sosurile mele preferate sunt: tahini (pasta de susan), melasa de rodie, sos de soia, bors, otet balsamic, pasta de ghimbir si usturoi.

Plante aromatice in ghiveci: busuioc genovez, busuioc grecesc, cimbru, rozmarin, chives, salvie.

5. Uleiuri/ grasimi

Acum multi ani am renuntat sa mai folosesc ulei de floarea soarelui si mi-am deschis mintea si camara pentru multe alte tipuri de uleiuri mult mai sanatoase.

Se pare ca pentru gatit cel mai bun ulei ar fi cel de rapita, folosit mult in dieta alcalina, datorita continutului sau mic de grasimi saturate dar ridicat de grasimi mononesaturate si continutului mare de Omega 3. Temperatura maxima recomandata = 204 C.

Uleiul de masline extra virgin, recomandat in special pentru folosirea in salate, duce la scaderea colesterolului prin continutul bogat de grasimi mononesaturate si e bogat in polifenoli (o specie de antioxidanti). Temperatura maxima recomandata = 160 C.

Uleiul/untul de cocos, bogat in acizi saturati si vitamine, ajuta la scaderea colesterolului si cresterea metabolismului. Este un excelent inlocuitor al untului in produsele de patiserie (in special aluatul fraged). Temperatura maxima recomandata = 177 C.

Ghee este un adevarat medicament pentru intregul corp daca este facut corect. Temperatura maxima recomandata variaza intre 195 si 250C, in fuctie de puritate.

Pentru prajit folosesc uleiul de palmier, intrucat are un punct de ardere foarte ridicat – 230 C.

6. Seminte crude si fructe uscate

Seminte si nuci ce nu trebuie sa lipseasca: nuci, alune, seminte de canepa, in, floarea soarelui, dovleac, mac, susan. Optional: migdale, caju, fistic.

Fructe uscate ce nu trebuie sa lipseasca: stafide, prune, curmale, smochine, caise, merisoare.

top-9-seminte-si-fructe-uscate

7. Infuzii de plante

Lista cu plante tamaduitoare romanesti este imensa. Puteti culege aceste plante cat sunt in sezon si le puteti usca intinzandu-le pe o coala alba si acoperindu-le cu un ziar (sa nu se depuna praful). Eu le asez de obicei intr-o tava mare si le pun pe un dulap, uitand de ele vreo doua-trei saptamani. Intodeauna am in casa: musetel, sunatoare, menta, soc, lavanda, tei, galbenele.

Infuzia de plante se face corect in felul urmator: intr-o carafa se aseza plantele si peste ele se toarna apa usor calduta (in jurul a 30-40 C). Se lasa 12h la macerat apoi se strecoara plantele si se bea infuzia. Din pacate, ceaiurile cu apa clocotita distrug multe din proprietatile plantelor, insa infuzia realizata ca mai sus asigura ca acestea se vor pastra in proportie de peste 90%.

Lista de verificare

Un instrument foarte util pentru a va asigura ca nu pierdeti din vedere niciuna din grupele alimentare este lista de verificare a stocurilor. Eu o am imprimata pe frigider si o folosesc atat pentru a marca cu X in dreptul produsului care s-a terminat/este pe cale sa se termine (astfel incat sa stiu ce trebuie sa cumpar) cat si pentru idei cu privire la ce ar trebui sa includ in alimentatia mea saptamanala.

Lista de verificare poate fi imprimata AICI sau puteti sa va faceti voi propria lista.

lista-de-verificare-freebie

De unde imi cumpar ingredientele?

Sibienii din Piata Ramnicu Sarat – they bring the meanest branza si smantana groasa. I shall say no more.

Tanti cu ierburile din Piata Ramnicu Sarat – coriandru, salvie, rozmarin, busuioc, maghiran, oregano, you name it, she has it – proaspete si la preturi de mizerie – 2-3 lei legatura mare, fata de 7 lei trei frunze in supermarket. I’m a fan.

Driedfruits.ro – Nu pentru ca sunt valceni sau pentru ca seful lor e vecin cu mama, ci pentru ca aduc cele mai ieftine si bune fructe, seminte si uleiuri. De aici imi fac stocul de migdale, caju, uleiuri de cocos si cacao, smochine, curmale, stafide, etc. Bucataria mea raw se inclina, iar experienta de customer services imi gadila placut colaceii.

Arome si Gusturi Naturale – pentru ca imi place de Vlad si pentru ca am inteles cat de greu e sa pornesti un biznis natural, facut cu suflet, de la zero si fara prea mari resurse. Am incercat atat plantele in ghiveci cat si pe cele uscate de ei si pot spune ca am tras la busuioc pe nas mai rau ca Mutu… dar sa nu deviem. Nu as mai cumpara plante uscate din comert, pentru ca aroma pur si simplu nu se compara.

Pastai de vanilie.ro – este site-ul care mi-a indeplinit toate fanteziile cu ingrediente rare si ciudate. Cand au adus si substantele pentru gastronomie moleculara, la preturi accesibile, m-au dat peste cap de tot.

Plafar, Bacania Veche, Magazinul de Mirodenii – for miscellaneous stuff :)

Selgros – pentru accesorii de cupcakes si baking in general, plus pentru gama Jamie Oliver.

Kitchen Shop – in special pentru produsele Kitchen Craft care mie imi plac mult, plus alte accesorii vinovate…. si scumpe. In mare, toate chestiile cumparate de la ei au fost si sunt foarte bune calitativ. Adica, dai un ban da’ stai in fata.

Evit cat pot supermarketurile, pentru ca sunt construite in asa fel incat sa te faca sa cumperi multe lucruri de care nu ai nevoie. Fac cat mai multe cumparaturi la piata, incerc sa am o dieta locavora (cu alimente produse local si de sezon), iar daca trebuie sa merg la magazin, le prefer pe cele mai mici de cartier, unde chiar te poti tine de lista de cumparaturi.

Disclaimer: lista asta poate suferi modificari pe viitor :))

Love and awesome pantries!