Superpower smoothie pentru vegetarieni si nu numai

21

Nu stiu de ce am asteptat atat de mult timp sa investesc intr-un blender de putere mare. Am crezut intotdeauna ca un blender e un blender si ca nu e foarte mare diferenta intre un smoothie sau o crema de prajitura raw facuta intr-un blender de putere normala si unul high-power. Cat m-am inselat! Cat de amarnic m-am inselat. Diferenta de gust si textura e foarte mare iar tipurile de mancare pe care le poti face intr-un blender puternic sunt cu mult mai multe. Incerc sa nu ma gandesc la timpul pierdut, la zecile de retete ratate, incerc sa ma focalizez pe a invata cat mai multe despre modurile in care il pot folosi in asa fel incat sa il exploatez la maxim si, cel mai important, incerc sa imi imbunatatesc si mai mult stilul de viata cu ajutorul lui.

blender

DSC_0001-copy

De cand am renuntat la zaharul procesat si de cand merg intensiv la sala (de 4-5 ori pe saptamana) am inceput sa imi pun cu si mai multa atentie problema nutrientilor pe care mi-i servesc in farfurie. Mi-am dat seama ca nu pot sustine un efort fizic intens daca nu ma ajut cu superalimente si ca, daca vreau sa fac dulciuri fara zahar si eventual ceva mai sanatoase, trebuie sa renunt la pandispanul cu ciocolata si sa ma indrept mai mult spre creme, inghetate, etc. Usor-usor am inceput sa introducem in dieta noastra smoothie-uri pre si post efort fizic, bazate pe fructe, nuci, uneori lactate, superalimente si, rareori, indulcitori sub forma de miere, sirop de artar sau fructe uscate dulci, gen curmale.

superpower smoothieDSC_0025-copy

Bucuria mea cea mai mare este insa ca am reusit in sfarsit sa il fac pe iubi sa rada laptele vegetal. Nu credeam sa se intample asta, pana acum nu am putut sa il conving nici macar cand am disimulat gustul prin adaosul de cacao, miere, condimente. De data asta am facut un lapte din alune de padure coapte in cuptor, apoi mixate in blender cu apa, putina miere si 2 lingurite de cacao. Din cei aproape doi litri eu am apucat sa beau un pahar, atat, restul fiind eliminat-viteza de iubi. Chiar si numai pentru asta si sunt fericita ca am facut acest pas!

In fiecare dimineata ne incepem ziua cu un smoothie facut din:

1. un fruct cremos, gen banana sau avocado

2. o cana-doua cu fructe de sezon (pe care uneori le congelam, ca sa avem smoothie rece, aducand a milkshake), gen capsuni, cirese, visine, fructe de padure, etc.

3. lapte, iaurt sau apa + nuci/unt de nuci

4. superalimente: alge (spirulina, chlorella, maca, MSM, boabe crude de cacao, proteina de canepa, etc.)

5. miere, sirop de artar, fructe dulci uscate (curmale, smochine, caise, stafide, etc.) – optional

6. seminte (in, floarea soarelui, susan, dovleac, canepa, etc.)

7. daca fructele nu sunt congelate, mai punem gheata.

Partea cea mai misto la blenderul asta este ca poti baga gheata sau fructe direct din congelator si le transforma intr-un milkshake surprinzator, fara absolut niciun fel de ramasite, de o cremozitate uimitoare, identica cu cea a milkshake-urilor cumparate de la magazin. Amazeballs!

superpower-smoothie2

Dintre toate “pudrele” pe care le folosim in smoothie-ul nostru, despre doua dintre ele as vrea sa vorbesc in mod special: MSM si proteina de canepa (sau mazare, sau orez brun, etc.). MSM, prescurtare de la metil-sulfonil-metan, este o forma naturala de sulf, al treilea cel mai mare nutrient din corpul uman. MSMul se gaseste in fructe si legume si laptele crud, insa fiind extrem de volatil se evapora prin pasteurizare, gatire, fierbere, etc. El se gaseste si in apa de ploaie, de aceea fructele si legumele crescute in solare nu prea beneficiaza de efectele sale benefice. Pentru atletii vegetarieni sau vegani MSM-ul e foarte important pentru ca ajuta mult la mentinerea sanatatii oaselor, articulatiilor si cartilagiilor si dizolva depozitele nesanatoase de calciu din organism, responsabile pentru bolile degenerative. In plus, are si efecte extrem de pozitive asupra pielii, parului si unghiilor, ducand la regenerarea acestora intr-un timp relativ scurt; este detoxifiant, pentru ca mareste permeabilitatea celulelor, permitand acestora sa “faca curatenie” in organism si sa elimine toxinele. Din ce am citit pe ambalajul cutiei de MSM, trebuie consumata cate o lingurita rasa pe zi, timp de 30 zile, apoi trebuie facuta o pauza.

Proteina de canepa (sau alte pudre proteice vegetale) este foarte importanta pentru ca ajuta sportivul sa isi mentina stilul de viata activ intr-un mod cat se poate de natural. Proteina de canepa este o proteina completa, ce contine multa Omega 3 – ca si uleiul de peste, doar ca fara neajunsurile acestuia din urma. Dupa cum poate stiti, proteina este esentiala pentru refacerea tesutului muscular, astfel incat mie mi se pare esentiala pentru persoanele care fac mult efort fizic.

DSC_0004-copy

In smoothie-ul nostru se regaseste mereu o lingurita rasa de MSM, una de proteina de canepa si inca un superaliment la alegere. Nu punem din toate pudrele pe care le avem in casa deodata, ci folosim formula asta, variind in fiecare zi al treilea superaliment. In cel din imagini am pus asa: 2 1/2 cani lapte de capra, 1 cana capsuni congelate, o banana, 1 lingurita cu varf de unt de alune facut in casa, 1 lingurita rasa MSM, una proteina de canepa, una de maca.

In numarul viitor va voi prezenta untul de nuci facut in casa precum si o super-super-super prajitura raw! OFMG!

Love and power smoothies!

Aboneaza-te si primesti gratuit:

- un eBook cu 20 retete vegetariene delicioase + un ghid complet de planificare a meniului saptamanal
- un digest saptamanal cu toate retetele si articolele publicate, astfel incat sa afli toate noutatile fara a-ti incarca prea mult inboxul.

SHARE

21 COMMENTS

  1. Ti.ai luat vitamix cumva? Si de unde iei pudrele astea? Am vazut prin cateva locuri online dar preturile mi se par incredibil de mari pt doar cateva grame.

    Anyway, sa curga retetele gustoasee.

    • Sabina, da, Vitamix. Pudrele se gasesc in multe locuri, eu iau de la beorganic ca stau relativ aproape de magazinul lor. Mie sa stii ca preturile nu mi se par deloc mari la produse precum MSM sau pudra de canepa. Hai sa facem un mic calcul: 250 g MSM costa 32 lei, adica mai putin de 0.40 bani pe lingurita, adica 84 lingurite, adica 2,7 luni de tratament. Cu alte cuvinte, undeva la 10 lei pe luna ca sa faci o luna de tratament cu MSM, sa-ti reconstruiesti oasele, cartilagiile, pielea, unghiile, parul. Pudra proteica de canepa e 30 lei/500 g, adica aproape 6 luni de tratament, aceeasi chestie. Daca iesi in Centrul Vechi si iti iei un suc, 10 lei nu sunt suficienti; daca te duci la medic si iti da cel mai banal tratament, nu scapi sub 50 lei. Mie nu mi se pare deloc scump, mi se pare ieftin. Poate parea scump daca le iei pe toate odata, dar daca azi cumperi o pudra, luna viitoare alta, atunci nu mai pare greu, si oricum, ele te tin o perioada indelungata. Eu zic ca sanatatea mea merita mai mult de 20-30 lei/luna…

      • Multumesc pentru calcule. Acum ca privesc asa, intr-adevar nu pare scump. Sunt perioade in care dau minim 100 lei pe zi doar la supermarket si ma intorc acasa cu trei lulele. So you have a point.
        Ce m-ar interesa pe mine e daca dupa o luna de consum o sa ai efecte pozitive vizibile de la pudrele astea. Eu de exemplu am probleme cu caderea parului si dupa ce am citit despre MSM, m-ar tenta sa o incerc. Dar nu sunt sigura ca efectele sunt pe bune sau nu sunt doar placebo..
        Keep us updated!

        • Draga mea, nici eu nu stiu daca vor avea efecte. Am citit numai lucruri bune, ramane sa vad pe propiul corp. La par nu stiu daca imi voi putea da seama, pentru ca oricum am o ditamai coama in cap si nu imi cade, insa o sa vreau sa vad daca sunt diferente la unghii sau piele. Chiar daca e placebo, ce pot sa spun, whatever works! :)

  2. Cred ca a fost o investitie intr-adevar buna! Dar asa cum spune si Sabina, pretul pudrelor proteice e ceva cam mare. Asta e un dezavantaj pentru vegetarieni. Cred ca tot mai bine e sa iei proteinele necesare organismului din alimente.

    • Camelia, este! Sunt extrem de incantata. I-am scris si Sabinei mai sus ce cred eu despre preturi, mie nu mi se par deloc scumpe. Eu nu beau alcool, nu fumez, nu beau cafea, nu iau energizante, nu cumpar alimente procesate din comert, nu sparg banii in cluburi, pe la restaurante sau terase in fiecare seara, nu umplu caruciorul la supermarket cu o mie de produse de care nu am nevoie, etc. Aceste economii pe care le fac prin stilul meu de viata le investesc in sanatatea mea. Mie personal nu mi se pare mult sa dau 20-30 lei/luna pentru un tratament complet cu pudra, MSM, superalimente, ca atata vine.
      Pana acum, cu un stil de viata relativ sedentar, si eu incercam sa iau cat mai multe direct din alimente si sincera sa fiu nu am simtit nevoia de ceva in plus. Insa o viata activa, cu antrenament fizic intens, nu e acelasi lucru; cand iti supra soliciti corpul trebuie sa ai o grija sporita de el – de aceea sportivii au alimentatie supravegheata, iau suplimente, etc. Trebuie sa recuperezi electrolitii, mineralele, vitaminele, proteinele, tot ce pierzi in antrenament. Trebuie sa iti ajuti tesuturile sa se regenereze, oasele sa reziste presiunii. Varianta 2 spre care s-a indreptat prietenul meu in prima faza a fost sa se duca la magazinele de suplimente pentru sportivi si sa bea timp de o luna o pudra albastra (!!!!) cu cele mai mari chimicale pe care le-am vazut in viata mea. Asa ca pentru noi asta e varianta cea mai sanatoasa, ma rog la Dumnezeu sa fie si suficienta si sa nu ajungem sa avem vreo deficienta. Pe masura ce voi mai citi si ma voi ma informa, sper sa stiu si mai bine ce am de facut :)

  3. Multumesc pentru raspuns. M-am informat si eu ceva mai mult si e o idee buna. Trebuie sa recunosc ca duc o viata destul de sedentara. Chiar mi-ai placea sa citesc pe blogul tau un articol motivational care sa ma faca sa ma ridic de pe scaun si sa fac sport :D Si inca ceva, iti apreciez mult vointa de a-ti construi o viata frumoasa fara acele lucruri superfluu. Nici eu nu le agreez. Iti recomand o carte care pe mine m-a inspirat, se numeste “Arta simplitatii” de Dominique Loreau. Un fel de mini-enciclopedie care trateaza subiecte pe teme precum frumusete, nutritie, gandire pozitiva, intr-o forma inedita.
    Mult succes in continuare!

  4. Sunt si eu fan smoothie, atat cu lapte cat si cu apa sau suc de fructe (de ex.cu suc de portocale iarna si cu pepene verde sau galben vara). Am un congelator pe care l-am cumparat special pentru fructe si legume pe care le pun la inghetat (neaparat fructe de padure, catina, merisoare). Chiar saptamana aceasta doresc sa-mi achizitionez si eu un Vitamix. Poate ne recomanzi si noua ce model si de unde l-ai luat tu. Ideea e sa poti face cu el si smoothie si supe crema si creme pentru prajituri sau inghetata. Mersi :)

    • Dora, nu stiu nimic de asta, trebuie sa vorbesti cu cei care vand. Iti doresc din suflet sa iti iei, e o comoara.

    • Andre, ce sa-ti zic, eu nu aveam mari probleme cu caderea parului nici inainte. Acum nici atat. Nu pot sa spun ca dupa o luna am observat diferente majore, eu il iau mai mult pentru oase, muschi si cartilagii, iar acolo chiar ca nu imi pot da seama daca functioneaza. Mi-a scris insa o cititoare ca dupa o luna de MSM i s-a ingrosat firul de par, ea avand un par moale si fin. E foarte incantata.
      E drept ca mi-au aparut tot felul de suvite de par scurt, dar nu imi dau inca seama daca ar fi crescut si in mod normal sau e efect al MSM. La unghii nu am simtit inca nicio diferenta.

  5. Buna .
    Apreciez blogul tau si chiar ma inspir din retetele vegane :)
    As vrea sa imi spui daca in smoothie-uri se pot pune mai multe superalimente ?
    Eu pun : baobab, spirulina, iarba de grau, aloe vera si seminte de chia si canepa (pe langa frunze verzi si fructe). Pun cel mult 1 lingurita din pudre si 3 lg-te chia si canepa pentru 3 persoane. Vreau sa mai comand si pudra de orz, lucuma si alte cateva.
    Pot pune din toate cate putin sau trebuie neaparat alternate in zile diferite? Precizez ca nu bem chiar in fiecare dimineata :)

    • Draga mea, nu stiu ce sa iti raspund la aceasta intrebare, sincer iti spun. Cred ca majoritatea nutritionistilor nu stiu sigur, dar isi dau toti cu parerea. Insa stiu asa: ca nimic in exces nu face bine, nici macar super alimentele. Motivul pentru care eu le alternez este ca, nestiind prea sigur ce efecte pot sa aiba consumate amestecat timp indelungat (pentru ca nu exista studii stiintifice clare), mai bine am grija sa nu fac exces de zel. Mai stiu si ca organismul digera mai bine daca nu il bombardezi cu tot felul de ingrediente (este foarte incantat cand primeste ca masa numai un ingredient, de exemplu), asa ca si de asta prefer sa nu pun foarte multe lucruri impreuna. Asta e parerea mea, tu trebuie sa faci cum simti.

  6. Buna,
    As avea si eu o intrebare. Pe site-ul beorganic exista mai multe tipuri de spirulina pudra: organica, ecologica, hawaiana. Care este diferenta intre acestea, care este mai buna?
    Multumesc anticipat!

    • Buna Ada – organic/ecologic au devenit termeni interschimbabili, sinonime cum ar veni. Nu exista diferenta intre ele. Cea hawaiana provine din marea din Hawai. Nu cred ca putem vorbi in termeni de “mai buna”, dar daca ar fi sa aleg as alege una ecologica/organica.

    • Mariana, da, dar cu siguranta mai inainte de a te apuca de orice dieta ar fi bine sa vorbesti cu medicul tau de familie/gastro/nutritionist. Nu face lucrurile dupa ureche, ca e periculos. Si tine minte: fiecare corp e diferit, e important sa faci ce e bine pentru al tau.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.