Cum sa-ti faci curatenie in viata

15

Sunt freelancer din ianuarie 2014 si am avut nevoie de aproape 3 ani sa imi fac ceva ordine in viata. Desi la inceput a fost frumos sa nu am niciun program fortat, in timp lucrurile au luat-o razna si viata mea a devenit din ce in ce mai haotica: m-am transofrmat intr-o workoholica like no other (asta e greu sa schimb), am inceput sa sar peste mese sau sa mananc prost, sa ignor somnul si, culmea!, sa nu mai am timp pentru niciuna din pasiunile mele, inclusiv acest amarat de blog. Ciudat, nu? Ar fi trebuit sa fie fix invers… Programul asta dezordonat si tot haosul generat de el au pus foarte multa presiune pe mine si de multe ori am cedat, de multe ori mi-a fost extrem de greu. Imi doream foarte mult sa ies din acel vartej, dar nu stiam cum pentru ca de fiecare data cand incercam sa fac putina ordine (iar eu iubesc ordinea!) nimic nu se lega, nimic nu rezista. Cam ca o persoana care incearca sa slabeasca dar foloseste mereu metodele gresite. Pe acest fond de dezlanare generalizata…

Enter Marie Kondo & minimalism.

Stiam de Marie Kondo, zana mondiala, globala si internationala a organizarii, dar nu i-am dat niciodata atentie. Si nu, nu e ea “vinovata” de transformarea mea ulterioara, ci e doar scanteia care a aprins focul. Intr-o zi am dat peste un videoclip al unei doamne care impacheta haine folosind metoda ei si am simtit aceeasi fascinatie pe care am simtit-o in 2010, cand am inceput blogul dupa ce am vazut la televizor o tanti care facea un sandvis cu branza si busuioc. O chestie simpla a declansat o revolutie. In aceeasi zi am hotarat ca trebuie sa scap de tot balastul din viata mea, pe toate fronturile: haine care putrezesc in dulap, obiecte si mobilier din casa inutile, urate sau care nu merg impreuna, sa iau totul la mana si sa scap de tot ce nu era util. Pe plan imaterial, dorinta asta de minimalism si ordine s-a transformat in hotararea de a scapa de obiceiurile proaste si de oamenii care nu imi aduceau bucurie in viata. Caci da, totul isi are un raspuns cand folosesti aceasta unica si magica intrebare:

Obiectul/omul/obiceiul asta imi aduce bucurie?

Daca raspunsul este nu, cu cea mai mare fermitate trebuie sa il inlaturi din viata ta. Nu il pastra in viata pentru ca este scump, de firma, amintire de nu stiu cand sau de la nu-stiu-cine (cu mici exceptii), primit cadou sau pentru ca te-ai obisnuit cu el. Daca nu are o functie practica foarte concreta si daca, in adancul sufletului tau, nu simti o bucurie sincera in prezenta lui, fii neindurator. Neindurator.

Minimalism is not the lack of something, it’s the perfect amount of something

Modul asta de a actiona si de a privi lucrurile a schimbat nu numai modul in care mi-am organizat casa, ci si modul in care cumpar lucruri, modul in care imi organizez ziua, oamenii de care ma inconjor si chiar modul in care lucrez. Traiesc asa de cateva luni bune si e fantastic!

CASA

Sunt, am fost si voi fi mereu o fire disciplinata si organizata. Notitele mele sunt intotdeauna bine structurate, am tot timpul carnetele cu liste de facut, calendare electronice organizate pe culori si ma trezesc intotdeauna la primul zbarnait al alarmei, indiferent de ora: nu inteleg rostul functiei Snooze si in primele cinci secunde sunt deja in baie la spalat de dinti. Poate ca cele ce urmeaza si-au gasit asa de bine aplicarea in viata mea pentru ca au venit pe acest fond primitor, nu stiu.

Pana sa ma mut la casa mea am trait ca un nomad: toate lucrurile imi incapeau intr-o valiza. Doi oameni, un iepure, zero idei coerente de decorare si sase ani mai tarziu, casa mea s-a transformat intr-un fel de balci plin de incredibil de multe nimicuri: colectii de tot felul de carti si reviste, cosulete, tavite, flori uscate, rame neasortate, mobila aruncata in casa fara sens si functionalitate, hartii depozitate in toate colturile casei si, domnind suprem peste toate, o varza cromatica si stilistica.

In ziua in care m-am hotarat ca o sa-mi schimb viata dramatic, am inceput prin a pune capat acestei situatii care ma apasa undeva in subconstient si-mi manca RAM inutil. Am dat toate obiectele afara din rafturi si nu am pus inapoi decat pe cele care raspundeau marii intrebari de mai sus. Fiecare obiect mi-a trecut prin mana, am luat o decizie constienta de a-l pastra sau a-l arunca si n-am mai privit nicio secunda inapoi. Asa s-au dus mai mult de 3 sferturi din posesiile mele pamantesti. Nu le-am aruncat, le-am donat cu mare bucurie oamenilor care aveau nevoie de ele.

organizarea-casei-2

HAINELE

Apoi am trecut la haine.

Nu am fost si nu voi fi niciodata o fashionista. Nu am avut niciodata ceea ce se considera in ziua de azi  a reprezenta “multe haine,” dar dupa ce am inceput sa dau din ele mi-am dat seama ca aveam enorm de multe fata de nevoile reale ale unui om. Simplificarea garderobei e mai nou “a thing,” oameni ca Mark Zuckerberg sau altii din Silicon Valley insista sa se imbrace in fiecare zi in aceleasi haine pentru ca sunt de parere ca eliminarea stresului alegerii zilnice a hainelor aduce foarte multe beneficii si te lasa sa te concentrezi pe chestiile importante. Eu nu ma vad imbracata in fiecare zi cu aceleasi haine, insa mi-am definit clar cateva principii care imi vor ghida alegerile vestimentare:

  • Mai putine haine, dar de buna calitate. Adio sintetic, hello bumbac, in, lana, denim, fara piele, caci animale.
  • Mai putine imprimeuri psihedelice, mai multe culori unitare care se asorteaza bine impreuna. Dintotdeauna mi-au placut bleumarinul, nuantele de albastru si gri, la care mai adaug acum culori pastel si, ofc, alb si negru.
  • Adio haine care nu vin chiar cum trebuie. Fusta aia care se suceste in talie la fiecare purtare, pantalonii aia care vin bine pe picior dar te strang la solduri si te fac sa arati ca un carnat afumat, bluza aia care iti tot cade de pe umar: adio, adio, adio!
  • Adio haine care nu se asorteaza cu nimic, care sunt prea vechi si izanite sau care pur si simplu nu se mai potrivesc stilului tau. Sorry, dar e foarte putin probabil sa mai port maieul ala transparent si fara spate din liceu, sau fusta aia pe care tata o confunda cu o curea. Daca in ultimul an nu ai purtat un obiect de imbracaminte, e momentul sa ii gasesti alta casa.
  • Adio haine in care nu mai incapi: nu, nu o sa slabesti miraculos in urmatoarele doua luni, iar daca o faci, cu siguranta o sa ai bani de o pereche noua de pantaloni bine alesi, ca sa nu mai vorbesc de bucuria de a avea un lucru nou.

Am reusit sa implementez toate principiile astea intr-o jumatate de sambata. Am scos toate hainele din rafturi si le-am aruncat in mijlocul dormitorului. Am luat fiecare piesa de imbracaminte in mana si m-am intrebat: imi face placere sa port haina asta? Imi vine impecabil (impecabil fiind cuvantul cheie aici), ma simt bine in ea? E dintr-un material bun, e potrivita stilului meu, pot sa o asortez cu mai multe piese din garderoba? Daca raspunsul a fost da, a aterizat in gramada de pastrat, daca raspunsul a fost nu, in gramada de donat. Mi-a fost foarte greu sa dau haine de care eram atasata emotional, fie pentru ca au costat mult, fie pentru ca le aveam de foarte multi ani, fie pentru ca erau cadouri de la oameni dragi, fie pentru ca mi-au ramas mici si nu ma puteam obisnui cu ideea. Am fost insa nemiloasa si asa am scapat de 60-70% din hainele din dulap.

organizarea-casei-1

NU VA POT DESCRIE SENTIMENTUL DE USURARE. Pe langa faptul ca dulapul a devenit mult mai aerisit si incapator, mi-a devenit infinit mai usor sa imi aleg hainele dimineata, pentru ca pur si simplu toate care au ramas imi vin foarte bine si se asorteaza perfect. Ma simt mereu bine imbracata si am o stare generala de mai mare incredere in sine, asa ca sunt de parere ca e una din cele mai bune decizii pe care le-am luat vreodata.

Piesele care mi se par de baza sunt (in special pentru toamna/iarna): cateva tricouri largi in culori uni sau dungi, 1 pereche de blugi straight cut si 1 pereche boyfriend, 1 pereche de pantaloni-colant, 2 camasi albe si vreo 2-3 cu dungi si/sau alte culori pastel, 1 fusta cu pliuri uni, 2-3 rochii midi, din care 1 LBD, 2-3 pulovere subtiri oversize, 1 pulovar de langa gros, 1 geaca de blugi, 1 geaca de piele falsa, 1 geanta de shopper, 1 geanta de postas, 1 perche de conversi, 1 pereche de pantofi oxford, 1 pereche de pantofi de toamna/ghete, 1 pereche de cizme + 1 pereche UGG dragostea mea. Exclud aici lenjeria, pijamelele sau imbracamintea sport.

Cand a venit iubi acasa si a vazut dulapul cu hainele impachetate milimetric mi-a zis ranjind: “Aham, si cat crezi ca o sa tina ordinea asta?” Trei luni mai tarziu dulapul arata identic. Modul de impachetare konmari face ca ele sa nu cada, sa nu alunece atunci cand scoti cate un obiect pentru purtare, iar cand pui rufele in dulap dupa spalat tot ce trebuie sa faci e sa le impachetezi la fel. Cel mai greu e cand faci prima impachetare a dulapului, pentru ca dupa aceea refill-urile intra in reflex, se fac super rapid si nici nu se mai simt. Tot folosind metoda konmari am impachetat toate hainele de vacanta in Grecia pentru 10 zile, doua persoane, intr-o valiza de cabina (stiti, din aceea care se poate lua sus in avion). Incredibil, nu?

BUCATARIA

Nu ca vreau sa ma laud, dar lenea m-a transformat intr-un geniu al planificarii bucatariei. Prima bucatarie pe care am avut-o in apartament (in perioada in care abia imi incepeam blogul) a fost o jale deplorabila, and rightfully so. Nu stiam sa gatesc si deci nici nu stiam ce si unde aveam nevoie. Doi ani mai tarziu am daramat tot si mi-am pus la punct cea mai AMAZEBALLS bucatarie evar, in care intru in fiecare zi si, chiar si dupa patru ani de uz intens, mi se pare p e r f e c t a. Am optat pentru MDF alb, pentru ca o face sa para mai spatioasa, mai curata si pentru ca, din experienta va spun, albul mi se pare mai usor de intretinut decat orice alta culoare. Iata cateva reguli pe care eu le-am aplicat pentru o functionalitate maxima:

  • Cu exceptia corpului de colt, toate corpurile de jos au sertare. De ce? Pentru ca se trag foarte usor si isi ofera instant acces la tot continutul: nu trebuie sa te apleci ca sa scormonesti dupa oalele din spate si poti inchide sertarul cu piciorul sau fundul :) atunci cand ai mainile ocupate.
  • TRIUNGHIUL. Chiuveta, aragazul si frigiderul sunt pozitionate in varfurile unui triunghi imaginar, astfel incat workflow-ul in bucatarie sa fie usurat. Existenta unei portiuni de blat de minim 80 cm intre chiuveta si aragaz mi se pare esentiala.
  • Cuptorul meu e pozitionat intr-un corp de podea, la nivelul picioarelor, pentru ca atunci cand deschid usa cuptorului prefer ca tot aburul ala incins sa imi vina pe picioare, nu direct in freza. In corpul de deasupra hotei am toate uleiurile, cutiile cu condimente si ceaiurile, pentru ca atunci cand lucrezi la plita astea sunt cele de care ai nevoie cel mai des si n-are sens sa alergi dupa ele prin bucatarie.
  • Tacamurile sunt agatate de o bara metalica in recipiente dedicate (unul pentru furculite, unul pentru linguri si lingurite, unul pentru cutite) deasupra mesei. Pe polita de deasupra am asezat servetele, canile de ceai, cateva pahare, mierea, sare, piper, cateva condimente. Nu are sens sa te ridici de la masa pentru o lingurita sau un cutit de unt.
  • Imi tin toate semintele, nucile si fructele uscate in pahare de sticla: vad imediat continutul si le protejez si de daunatori. Plasticul e un dezastru la acest capitol, numai cine n-a avut invazie de molii sau gandaci nu stie ce inseamna asta.
  • Sub cuptor am un sertar ingust special pentru tavile de cuptor. BEST THING EVAR.
  • Nicio bucatarie fara masina de spalat vase, blender de mare putere, cuptor electric, slow juicer si Kitchen Aid. Sau fara cantar, termometru si cutit ascutit.

organizarea-casei-3

Sincera sa fiu in bucatarie nu am avut ce sa mai modific, doar ca am impachetat prosoapele de bucatarie dupa metoda konmari si am mai economisit niste spatiu :)

OAMENII

Aici a fost greu dar, din nou, eliberator. Mi-am dat seama ca viata e scurta si nu-mi pot pierde energia cu oameni care mi-o risipesc inutil. Nu sunt suparata pe acesti oameni, nu consider ca mi-au gresit cu ceva si nici nu ma cred mai buna ca ei: am inteles doar ca nu eram deloc pe aceeasi lungime de unda si ca nu avea sens sa ne mai incurcam reciproc. Nu spun neaparat sa intrerupeti relatiile cu ei (desi in unele cazuri eu asa am facut) ci doar sa dati atentia si timpul vostru celor care o merita. E nemaipomenit de binevenita o curatenie atat in viata reala dar si in lista de Facebook – e foarte obositor sa te enervezi cand vezi tampenii in newsfeedul tau. Ignorance is bliss :)

OBICEIURILE PROASTE

Cat de greu a fost aici! Cum sa dovedesti lenea, cum sa te apuci sa faci chestii care nu-ti plac dar sunt necesare? Eu mi-am facut patru liste:

  1. una cu lucrurile pe care imi doresc sa le am si sa le fac in viata (imateriale, desigur),
  2. una cu lucrurile pe care le am si pentru care sunt recunoscatoare,
  3. una cu lucrurile care nu imi plac deloc dar trebuie sa le fac si
  4. una cu lucrurile pe care nu vreau sa le mai fac.

Ati fi uimiti sa constatati ce impact puternic poate avea simpla scriere a acestor chestii pe hartie. Din acest exercitiu emotional au reiesit foarte clar atat problemele mele zilnice cat si directia in care vreau sa ma indrept. Uitandu-ma pe hartie am inteles mai bine ce trebuie sa fac si am scris, tot cu liniuta, ce pot face pentru a-mi indeplini obiectivele, fie ca era vorba sa scap de un obicei prost sau sa dobandesc unul bun.

caligrafie

Vrei sa te trezesti de dimineata? Pune o alarma zilnica si trezeste-te la ora aia! Vrei sa ai un program organizat? Fa-ti o lista cu to-do-s de seara si a doua zi implementeaz-o punct cu punct! Esti recunoscator pentru prezenta in viata ta a parintilor, partenerului, copiilor? Asigura-te ca ii faci sa simta asta! Te enerveaza ca trebuie sa dai indexul contoarelor lunar si mereu uiti? Pune-ti un reminder si cand suna telefonul strange din fund si du-te sa dai indexul, fara sa mai amani! E doar o data pe luna, for fuck’s sake. Nu suporti sa mergi la sala? Du-te si alearga in parc sau apuca-te de yoga!

Pare simplu de spus si greu de facut, dar adevarul e ca de noi tine. Noi suntem capitanii sufletelor noastre :) Nu zic ca toti cei care citesc acest articol vor putea face asta de maine, nici eu n-am putut din prima. A trebuit sa adun multa frustare ca sa spun gata, poate ca nu sunteti inca in acel punct, nu stiu. Eu va spun ca tot ce trebuie sa faceti pentru a va schimba viata e sa va doriti asta.

Love and life changes!

Aboneaza-te si primesti gratuit:

- un eBook cu 20 retete vegetariene delicioase + un ghid complet de planificare a meniului saptamanal
- un digest saptamanal cu toate retetele si articolele publicate, astfel incat sa afli toate noutatile fara a-ti incarca prea mult inboxul.

SHARE

15 COMMENTS

  1. UIte de asta esti tu “my sister from another mother”…Fara sa vorbim despre asta ne-a palit pe amandoua curatenia generala. EU chiar azi am scos toate hainele din dulap si am ramas cu jumatate. Si apropo de konmari, singurul regret e ca n-am si eu mai multe sertare in dulapurile de haine :)). Oricum, am dat din cap afirmativ la fiecare din punctele enumerate de tine. Organizare ftw! :*

  2. My sister from another mother, nici eu nu aveam sertare, dar stii ce am facut? Am scos politele si m-am dus la IKEA si in locul lor am pus sertare din alea pe sina, cele mai ieftine dar eficiente. E foarte-foarte simplu, dau consultanta in acest sens :)

  3. Andi, am citit jumate din articolul tau cu chielea de gaina pentru ca 1). sunt o persoana simtitoare. foarte simtitoare si 2). am avut cateva revelatii despre cat de cu mult mai usoara si placuta este viata dupa principiile astea. Un fel de furnici de nerabdare sa aplic ce zice fata. Ce crezi? mai intai si intai as vrea sa te angajez sa aplicam aceste principii la RAWZ. Te asteptam inca de azi cu ghebe proastepe de la neamt. Daca le arunci te musc de cap! Imi aduc muuulta bucurie.

  4. In aceeasi directie merg si eu, spre simplificare. In jurul ideilor astora se invart si ultimile mele lecturi- Arta simplitatii, Mai putin cu mai mult. Mereu am fost o persoana cu tendinte de organizare si ordine, dar in ultimul an s-a acutizat “treaba”, odata cu decizia de a-mi lansa provocarea de a nu cumpara nimic ce nu e strict necesar timp de 1 an. 9 luni jumate mai tarziu, i’m on the right track and going strong. La fel cum ai zis si tu, mi-a eliberat memorie interna, m-am concentrat mai bine si am identificat mai bine esentialul.
    Astept si eu Magia ordinii de la bookster, nu mai soseste si ma face nerabdatoare. :)
    Peste vreo 6 luni, cand ma mut la casa mea, prapad fac. :))

    • Cred ca vine si din faptul ca traim intr-o societate mult prea consumerista, ca suntem asaltati de mesaje de acumulare, in timp ce vedem cum in jurul nostru planeta si societatea se destrama datorita acestor tendinte. Eu cred ca, cel putin pentru viitor, simplitatea e solutia. In plus, nici ziua de munca nu mai e ce a fost, datorita noilor modalitati de comunicare muncim mult mai mult – atat ca numar de taskuri cat si ca durata. E greu, e o mare provocare pentru generatia noastra.

      • Da, am citit acum cateva luni un articol despre inflatia starii de bine. Cum trebuie mereu sa cumparam/mancam/plecam in vacante/insert any other habit here si mai mult ca sa ne mentinem un nivel constant de satisfactie. Solutia e sa ne inconjuram de lucruri si activitati care ne fac fericiti fara sa ne omoare, de preferat. :))
        Am primit cartea, am devorat-o si stiu ce am de facut. La ordine stau bine, la aruncat am de lucrat. :)

        • Mie imi place foarte mult sa dau lucruri. Prefer sa nu spun aruncat, pentru ca pe majoritatea le reciclez. Chestia asta imi da o stare de eliberare uriasa :)

  5. Hei, îmi place mult în noua ta “casă”: frumoasă, mişto organizată şi la fel de “trend-setter” ca întotdeauna.
    Am doar o curiozitate: cum adică “m-am transformat intr-o workoholica like no other”? Adică nu erai workoholică? ?
    Te pup şi-ți doresc mult succes în continuare.

    • Ha ha, buna asta! Ai dreptate, Mihai, fata de prieteni nu poti ascunde :) Eram si intainte, dar in ultimul timp m-am autodepasit. Stii ca am avut inclusiv perioade in care dormeam o data la 48h? Nu mai vreau, nu mai e cazul. Din muncit ma opresc doar daca sunt bolnava, dar cumva totusi trebuie sa reduc stressul. Una din chestiile puse pe lista de “nu mai vreau sa fac” a fost sa nu mai lucrez in week-end. Pana acum m-am descurcat binisor, sunt multumita de mine :)
      Ma bucur mult ca-ti place si ca ti-ai facut un pic de timp sa-mi scrii, new baby daddy :)

  6. Yes, baby! Este fix ce ziceai mai sua intr-un comment – suntem bombardati de mesaje care indeamna la a cumpara si poseda cat mai mult (culmea, pe perioada cat mai scurta ca sa avem motiv sa cumparam iar) si cine are cat de cat un scop in viata vrea sa scape de toate astea.
    La mine nu functioneaza metoda cu sortatul dintr-un foc. Elimin treptat, pun deoparte si revad stiva peste cateva luni. Dar sunt pe drumul cel bun, haine putine si bune, fiecare obiect sa aiba locul lui samd.
    Mutarea la mine a facut o mare diferenta – am casa mare, pot organiza mai bine totul (cum zici tu ca albul e cel mai usor de întreținut, asa cred eu ca o casa spatioasa e mai usor de tinut in ordine decat una mica). Am si walk-in closet :))))))

    • Toate comentariile mele s-au oprit la walk-in closet, cand am dat blank-space in cap :))) De fapt, si eu am walk-in closet: la noi in dormitor am desfiintat usile dressingului ca iubi nu le inchidea niciodata, astfel incat acum dormitorul nostru e … ta da! Walk-in closet! :)

  7. De ceva vreme am inceput si eu sa-mi reorganizez viata, in toate sensurile, caci altfel nu se mai poate… mi-a placut tare tare articolul tau!!
    Imbratisari mii,draga Andie!!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.