Aveam 41 ani cand am descoperit orezul negru. Adica saptamana trecuta. De atunci, traiesc o frumoasa poveste de dragoste cu aceasta cereala incredibila despre care vreau sa va povestesc azi.

Orezul negru (Oryza sativa) a inceput sa fie cultivat in China acum aproximativ 9000 si intr-o prima faza era accesibil doar nobilimii, de unde a primit si numele de orezul interzis. In stare negatita e negru, dupa gatire capata o frumoasa culoare neagra-purpurie. Culoarea asta e data de antocianide, niste pigmenti care de altfel se gasesc si in vinete sau mure, si care ofera importante proprietati antioxidante acestui tip de orez. Sunt 18 aminoacizi in orezul negru (mix de esentiali si non esentiali) precum si doze semnificative de vitamina E, calciu si potasiu. E laudat ca ajuta cu multe boli, in special cardiovasculare, cancer si piele, insa va rog sa nu il transformati in noua spirulina: parte dintr-o dieta echilibrata cred ca poate aduce multe contributii importante sanatatii. Oricum, ideea ca o cereala fara gluten joaca tare alaturi de fructele de padure e wow! Ce ma intereseaza pe mine insa cel mai mult e faptul ca are un indice glicemic scazut, ceea ce inseamna ca zaharul din el se absoarbe mai incet, oferind o sursa stabila de energie fara varfuri glicemice. Gotta love that!

Gustul lui e foarte special: mie mi s-a parut usor dulce, il vad clar ca un candidat principal pentru deserturi, robust, cu aroma delicata de nuca. Va rog mult sa nu il confundati cu orezul salbatic, care e alta specie si care are alt gust, alta textura si alte proprietati. Inainte de preparare trebuie clatit bine (zice-se ca asa se mai elimina arsenicul din sol). Sunt trei metode prin care putem gati orezul asta:

  1. La Instant Pot (duh! va asteptati la altceva din partea mea?) sau la rice cooker. Este metoda cea mai simpla si cu rezultate garantate si fara stress. Eu l-am facut 20 minute HP + 10 NR si a iesit perfect. Am pus o cana de orez spalat intr-o cana cu varf cu apa.
  2. Metoda absorbtiei, pe plita: punem o cana de orez negru spalat intr-o oala, turnam doua cani de apa peste, acoperim vag cu un capac si fierbem la foc mediu cam 40-45 minute. Mai gustam din cand in cand: el trebuie sa nu mai fie crud, dar in niciun caz nu trebuie fiert in stilul clasic romanesc, pana se dezintegreaza si se face pilaf.
  3. Metoda “paste”: punem o cana de orez negru spalat in 6 cani de apa intr-o oala incapatoare. Fierbem ca mai sus si scurgem toata apa cand orezul e al dente.

Odata gatit, se preteaza la milioane de interpretari. Eu l-am amestecat cu ce am avut prin casa: o sfecla fiarta si taiata cuburi, un cap de broccoli facut la aburi, 1/2 cana boabe de fasole, o conserva de ton si o vinegreta formata din 1 lingura ulei de susan, 2 linguri sos soia, 1 lingura otet de orez, 2 linguri seminte de susan. Mega proteina, mega fibra, glicemie stabila, curcubeu pe ceru’ gurii!

Am cumparat o punga de 1kg de la magazinul japonez si deja stiu ca va deveni un clasic la noi in casa. Din punct de vedere nutritiv, dar si al gustului, e superior orezului alb si brun, iar cu ajutorul Instant Potului se gasteste fara efort si impecabil de fiecare data. Sper sa ii dati o sansa, doua sau noua, pentru ca merita din plin!

Love and black rice!

 

Aboneaza-te la newsletter si primesti:
  • un eBook cu 20 retete vegetariene delicioase
  • un meal planner imprimabil
  • continut exclusiv pentru abonati

6 COMMENTS

  1. M-am “lovit” de orezul negru intr-un magazin cu multe tipuri de orez. Am cumparat si l-am fiert ca si pe orezul clasic, dar nu mi-a placut ce a iesit … Din articolul tau (fff bun) inteleg ca trebuie fiert mai mult timp. O sa-i mai dau o sansa, in lumina explicatiilor din articol!😁 Multumesc mult pt toate informatiile! Superb articol!🤗

    • Aura, chiar e suuuper bun si e pacat sa nu il folosesti. Serios. Dar da, trebuie fiert mai mult ca orezul alb. Tocmai pt ca e integral. Te pup!

  2. Buna, Andie! La orezul alb recomanzi 2 cani de apa minim per cana de orez iar la cel negru doar o cana de apa. Avand in vedere ca este integral, ma asteptam sa fie fix invers? Te intreb pt ca orezul este nemsisul meu, nu reusesc niciodata sa il pregatesc ca lumea, am zis sa-i dau o ultima sansa la IP iar tu faci prepararea lui sa sune asa usor.

    • Draga mea, la IP chiar e usor. Insa totul depinde de tipul de orez. La orezul basmati/jasmine pun 1 cana de apa la 1 cana de orez, 4 min plus 10 NR. La orezul pt risotto pun 4 cani de apa la o cana de orez, acelasi timp. La cel negru, ca mai sus. Fiecare orez absoarbe diferit apa si pentru fiecare caut o consistenta diferita. Jasmine il mananc cu mancare chinezeasca si vreau sa fie ferm, pe cand risotto sau pilaf vreau sa fie zemos si amidonos. Ca urmare, raspunsul corect e: depinde! :) Dar sper sa te ajute explicatiile de mai sus.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.