Musli 101 sau cum sa faci musli in casa folosind indulcitori naturali

14

Una din cele mai comerciale inventii pe care le cunosc este musli-ul. Niste baieti destepti au amestecat intr-o punga fulgi de cereale (dintre care unele expandate), nuci, semințe, fructe uscate de tot felul, plus ceva zahar, arome artificiale si ceva E-uri si le-au pus la vanzare la supra pret pentru toti cei care sunt suficient de ignoranti sa cumpere. Mult timp m-am aflat si eu in categoria din urma, dar intre timp m-am desteptat. Frati romani, va spun cu mana pe inima ca musli-ul din comert e un amestec pe care trebuie sa incetati sa il cumparati acum, pentru ca 1) nu stiti ce pun aia in el, 2) e scump si 3) puteti face voi acasa cel mai bun musli potrivit nevoilor si gusturilor voastre si fac pariu ca si mai sanatos si mai bogat. Are you ready?

musli101Un musli ‘ca la carte’ se compune din:

1) Fulgi de cereale

Intotdeauna cand cumparati fulgi de cereale (indiferent de care ar fi ei – secara, ovaz, grau, etc.) asigurati-va ca: 1) sunt doar fulgi de cereale in pachet, fara adaos de zahar si alte porcarii, 2) nu sunt de fapt cereale expandate (asa cum sunt fulgii de porumb). Pentru cei care sunt breakfast-hardcore, exista si moara de fulgi de cereale, deci si pe astia ii puteti face acasa daca va incordati muschii.

2) Nuci crude

Yup. Nuci crude, nu prajite, nu sarate. Si cand zic nuci, ma refer la tot arealul: nuci romanesti, alune de padure, arahide, caju, migdale, fistic, you name it.

nuci3. Seminte si germeni

Semintele tot crude trebuie sa fie. Daca va enervati, puteti sa le germinati, si atunci sa vedeti musli-power! Si la capitolul seminte lumea e a voastra, insa preferatele mele sunt: inul, susanul, semintele de dovleac si floarea soarelui, semintele de canepa (pe care le ADOR si in salate) si de mac.

seminte4. Super-alimente

Adica acele bombe nutritionale naturale, din care daca iei o lingurita zbori ca racheta pana pe Marte. Evident, se folosesc in cantitati mici si in functie de gust, pentru ca spirulina si chlorella, de pilda, au un gust de-ti vine sa .. bleah. E lunga lista de super-alimente, dar eu folosesc cel mai des spirulina, maca si boabele raw de cacao. Remember: cantitati mici, da?

superalimente5. Fructele deshidratate

Sunt viata mea. E nemaipomenit ca in tot amestecul de mai sus sa dai peste cate o surpriza dulce: caise, smochine, stafide, curmale, merisoare, goji, prune. Slava Domnului, se gasesc peste tot si sunt si accesibile ca pret.

6. Indulcitori naturali

Desigur, puteti folosi miere sau sirop de artar (agave nu recomand, am citit multe articole care avertizeaza cu privire la faptul ca nu e deloc un sirop asa sanatos cum se zice), insa marea, mega, super, ultra gaselnita mea e alta: indulcitorii naturali proveniti din suc de fructe. Siropurile astea 100% naturale sunt za bomb. Nu numai ca se pot folosi in musli, dar se pot folosi si la alte dulciuri, ca sosuri sau ca inlocuitori de oua. Este foarte simplu: se iau fructe cu continut mare de zahar si tendinta de a deveni pastoase (mere, pere, struguri, etc.) si se trec prin slow juicer/storcator iar sucul rezultat se pune pe foc mediu si se lasa acolo pana se reduce in volum (ramane cam 1/3 din cantitatea initiala). Vom obtine un sirop gros (n.a. depinde de fruct, unele sunt mai groase, altele mai subtiri) care se pune in borcane inchise ermetic si se pastreaza in frigider doua-trei saptamani.

Evident, atunci cand fierbem sucul se pot adauga condimente in functie de preferinta (anason, scortisoara, cuisoare, etc.), insa asta e tot. Nu va pot spune ce diferenta uriasa fac aceste siropuri in special in viata familiilor cu copii mici care trebuie feriti de zaharul alb. Sau in viata noastra, ce sa mai. Ideea asta atat de simpla, curata si frumoasa face toata diferenta din lume.

indulcitori gif-final7. Fructele proaspete de sezon.

Subliniez de sezon, pentru ca e important sa consumam fiecare aliment la momentul lui. Nu trebuie sa puneti multe, insa un fel-doua e suficient. Acum, ca e toamna, bucurati-va de struguri, pere, gutui, bucurati-va de toate fructele bune si minunate pe care ni le da natura. Merele, perele si gutuile se pot pastra invelite in ziar la loc racoros si pe perioada iernii, asa ca daca vreti puteti faceti si provizii.

platou-de-fructe8. Lactatele sau fals-lactatele

Cand zic lactate zic de fapt sana, iaurt, chefir sau alte lactate fermentate, preferabil din lapte de capra. Evitati cat puteti laptele simplu (de vaca) si, din cand in cand, dati o sansa inlocuitorilor vegetali: lapte de nuci, seminte sau cereale.

musli DSC_0110-copyTrebuie sa aveti camara bine aprovizionata cu aceste ingrediente de baza, nu numai pentru musli, ci pentru ca le veti folosi tot timpul, la prajituri, paine sau mancaruri, astfel incat se justifica sa le tineti bine inchise in borcanele de sticla cu capac (pentru a va feri de invazia moliilor).

Mai mult, ca sa nu stati in fiecare dimineata si sa amestecati din o mie de borcane, va puteti face singuri propriul mix format numai din ingrediente care va plac si pe care sa il tineti separat intr-un borcan mare de sticla. Easy peasy, nu?

DSC_0134-copySper din suflet ca v-am convins si ca veti pune mana pe borcane si veti lua controlul asupra bolului de mic dejun, cu putere si incredere.

Love and muesli!

Aboneaza-te si primesti gratuit:

- un eBook cu 20 retete vegetariene delicioase + un ghid complet de planificare a meniului saptamanal
- un digest saptamanal cu toate retetele si articolele publicate, astfel incat sa afli toate noutatile fara a-ti incarca prea mult inboxul.

SHARE

14 COMMENTS

  1. Te iubesc pentru postul asta!! Ca sa zic asa, asta-i micul meu dejun de 10 ani incoa. In fiecare dimineata, fara exceptie, datorita megavegetarianului meu sot. Se trezeste primul de fiecare data, amesteca zeci de “potiuni” de-astea magice de care arati tu aici si asa incepe ziua noastra. Urmarea: ai vazut-o in filmuletul cu copiii nostri :D :)))

  2. Imi lasa gura apa doar cat ma gandesc si uit la poze. Si eu militez pentru acelasi tip de amestec homemade. Si uneori recunosc, le transform in ceva mai dulce, dar delicios=granola.

  3. Ce tare! Săptămâna asta la început m-am gândit și eu să fac musli acasă și mâine este prima zi când îl testăm :) N-avem chiar de toate din ce scrii tu aici, dar ne mai aprovizionăm pe parcurs!
    Săptămână frumoasă îți doresc!

  4. Sunt curioasa de ce recomanzi laptele de capra siai ajuns sa te declari impotriva laptelui de vaca, cand te stiam de fana infocata a lactatelor? Eu personal, vreau sa-ti zic ca am renuntat la lapte inaintea carnii si inainte sa am vise cu veganismul pentru ca, citind ca vine, in majoritatea lui de la vaci gestante, are exces de estrogen (makes sense) si iti strica oaresce balanta hormonala.

    • Cristina, confunzi: m-am declarat intotdeauna fana a branzei, nu a laptelui, ceea ce e foarte diferit. Ma rog, cat poate sa fie de diferit in capitolul lactate. Mai mult, de vreun an si ceva am scris mai multe postari pe blog despre cum urmaresc sa reduc cantitatea de lactate pe care o ingerez – nu stiu cu cat de mult succes, dar eu incerc in fiecare zi sa fac asta. Din punctul asta de vedere eu zic ca am fost constanta pe toata perioada. In ce priveste laptele de vaca, este un fapt general cunoscut ca cel din comert este in proportie de 85% falsificat, cred ca e si cazul altor produse lactate, dar ma gandesc ca cele fermentate mai au in ele si unele bacterii benefice. Dintre toate lactatele, laptele (si lactatele) de capra s-au dovedit a avea ceva mai multe efecte binefacatoare, avand proprietati specifice. Overall, consumul de lactate nu e cel mai recomandat lucru din lume, insa prefer din cand in cand sa mananc lactate si oua decat sa iau suplimente alimentare sub forma de pastile, mai ales ca in acest moment am posibilitatea sa procur cat de cat alimente din ferme cu gaini si vaci/capre fericite (a se citi crescute la sol, in conditii bio-eco).
      Insa argumentul “mai bine mananc carne decat lactate” mi se pare ca porneste de la o premisa gresita, pentru ca daca estrogenul, hormonii si toate porcariile se transmit in lapte, cu siguranta se regasesc si in carne, chiar in proportie mai mare, nu? Carnea de pui cel putin e.. sub orice critica, nici nu vreau sa comentez, si asta in conditiile in care e cea mai consumata carne din Romania (or so I think).
      Pe scurt, ca sa clarific mesajul, daca tot e sa mancam lactate (eu nu cred in continuare in veganismul 100%, dar asta e o alegere personala), mai bine sa mancam de capra decat de vaca si sa incercam sa obtinem produsele de la fermieri care cresc in conditii curate si cat de cat umane. Am vizitat de curand ferma de capre a prietenei mele si sa stii ca am ramas absolut impresionata ce curatenie e acolo, cat spatiu, liniste si libertate au caprele alea, chiar m-a surprins, imi imaginam ca e mult mai rau in bransa asta. Mai mult, soiurile de lapte nu sunt sacrificate, ele mor de batranete. Puii masculi sunt pastrati sau vanduti mai departe pentru perpetuarea rasei (astea ale ei au pedigree). Deci se poate, important e sa ne dam silinta.

    • Mia, sunt foarte multe site-uri online care vand spirulina pudra. Eu am luat ultima oara de la beorganic.ro, dar nu e singurul. Da un search pe google si cauta pretul care iti convine cel mai mult :)

  5. Un indulcitor natural si sanatos este si Panela. Acesta – obtinut fiind din suc deshidratat de trestie de zahar- este nerafinat si integral, contine vitamine si minerale, nu isi pierde calitatile si nu se modifica prin fierbere, furnizeaza energie organismului, intareste sistemul imunitar,. Nu este hipoglicemic si hipocaloric si se poate consuma pana la 80 g./zi intr-o dieta echilibrata

  6. Chiar o reteta bine explicata.
    Am vazut astazi la Papryka tv.aceasta reteta explicata de Justine …”Mancaruri rafinate zi de zi”.
    DAR JUSYINE o punea in tavi la cuptor si o cocea 40-50 minute.
    Eu am diabet 2.am o dieta fara medicamente.si nu am voie sa mananc .
    Dar mi.a facut plăcere sa citesc acest articol.
    Sanatate
    Rodica.RE Italia

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.